Monday, May 25, 2009

bila malam, tanpa bintang....

salam...
bila mlm, selagi x cecah pg, i mean dlm kul 1 lbh, aku x leh tdo.. sbb? sbb aku dh terbiasa tdo lambat. melainkan kalo aku penat! itu mmg aku akn tdo cpt..

bila dh bosan2, mcm2 la aku fikir.. aku x paham la dgn org yg pentingkan diri nih..
x kan asik nk pk pasal hati die je..
come on la.. sume org ade prob okeh.. x kre la family, cinta, or watever lah..
but, kte dh besar pjg, pndai2 la handle prob tuh.. ade akal kn? gne la.. x perlu nk ikot emosi sgt..
come on.. (ha, dh terikut ckp bdk2 nih plak) put ur personal prob aside, dun think too much!
if u are a gud leader, insyaAllah u can manage it very well!

x kan kte nk bebankan org yg x sepatutnya menanggung prob tu kn..
smpai org tu pening2 pale.. c an..
kalo dh dpt tanggungjawab tu, setel kan sebaik mungkin. kalo x blh, mintak tlg kt sape2.. insyaAllah, ade je tgn yg menghulurkan bantuan.

kalo nk bercakap dr segi pengalaman, aku pn penah hadapi..
suatu ketika dahulu..
tym tu lg 2,3 bln sblm event besar kolej aku iaitu OPKIM (OPERASI KHIDMAT MASYARAKAT) kt kemaman, terengganu. disebabkan tym tu amat desperate dan xde AJK PENAJAAN, so aku tlh dilantik secara mengejut dan dgn rasminye aku sbg AJK PENAJAAN. mule2 partner dgn bong, tbe2 dh tgh jalan, bong tarik diri. tinggal aku sorang2.. ok, fine! aku yakin, aku blh walaupun masa tu aku rse down dan bengang! aku lgsung xde ilmu nk hndle bnde ni, tbe2 sorng2 kne bwt keje.. sakit la jugak..

pastuh ika muncul, gantikan bong! thnx ika, sbb ko volunteer nk tlg aku. bersyukur sgt! kemudian aku n ika bertungkus lumus. dibantu suri dan shah sbg pengarah prog. aku igt lg, aku x ske g meeting OPKIM sbb suasana nye sgt tegang. aku x penah attend meeting yg tegang cmtu. dan 1st tym aku rse tensen hndle prog. sblm ni, aku x kisah n aku enjoy wlupn keje2 tu lbh ssh.

fax, pos, email segala document melibatkan penajaan. dhtu, call.. bla3.. aku cm x cye tym tu adlh aku. aku bercakap dgn org besar syarikat.. ade yg ckp english, oh aku pn hentam je la wlupn bi aku tunggang langgang. ade yg ajak aku sembang2, aku layan je la.. nk sponsor punye psl. ade yg men pas2 phone, sabo je la..

at last, dlm tempoh 2,3 bln tu, aku berjaya daptkan sponsor dr syrkt faiza sdn bhd, iaitu beras faiza emas sebanyak 15 kampit.leganye.. aku, beberapa org kwn, dan dgn en man, pengetua kolej sndri g amik beras2 di kilang faiza kt puchong. alhamdulillah.. Allah tlg kami.. pastu dpt gk cash dlm rm700 hasil dr kutipan'donation card' yg dilakukan oleh AJK2.. alu tahu x semua AJK bg full komitmen, tp aku sbg kepala utk penajaan, aku cri gk sebanyak mungkin. kumpul2 dr AJK2 lain, dpt rm700. aku bg kt bendahari, die kate ok.. cukup la utk sapot prog ditambah dgn yuran peserta lg..

air mata usah ckp, aku igt lg.. masa meeting tuh aku kne hentam teruk! dh bergenang air mata aku tym tu. tp aku tahan.. sabo2.. dlm masa yg sama, aku ade gk mslh lain. aku try letak prob tu ke tepi dulu.. tp dh name perempuan, air mata x dpt dipisahkan. sob3.. aku sdey gle tym tu.. rumate, kwn2 la yg paham knp aku jd begitu mlm tu.. sesungguhnya tym tu bru kte tahu sape kwn kte yg sanggup dgr luahan hati kte di kala ssh.. thnx to them!

dlm masa yg same gk, aku slalu gk jd tempat org meluahkan perasaan yg terbuku dan tangis yg dipendam sekian lama. mereka2 ni juga adlh mangsa di atas ketidaktanggungjawaban seorang manusia dlm menjalankan tugas2 yg sepatutnya mereka lakukan. igatlah, jgn beratkan bahu org lain yg sememangnye dh berat.

BERPIJAKLAH DI ATS BUMI YANG NYATA!

No comments: