Wednesday, March 30, 2011

Minah cashier

Assalamualaikum.

Ini cerita aku. Bila duduk termenung sorang2, kadang2 terfikir sendiri, tak sangka aku berjaya buat. Mereka macam x percaya. "kau kerja kat stesen minyak Petronas?" unbelievable kah? Hehe. Dengan mudah aku menjawab, "saja, cari pengalaman. Nak tengok ini (sambil tunjuk kepala) kuat ke x." maksud aku tunjuk kepala tu adalah mentaliti diri sendiri. Gaji pun ciput je. Seawal 7 pagi aku dah kena ada kat tempat kerja. Punch card, kira duit modal. Start! Main2 dengan duit serta customer yang bermacam ragam. Pukul 11 pagi, rehat! Balik rumah, makan. Pukul 12 masuk kerja semula. Pukul 2 ptg, tutup kaunter. Kira berapa duit kat mesin cash aku. Antara over or short. Kalau short, tolak gaji. Lepas tu, ambil penyapu, sapu sampah. Ambil mop, mop lantai. Lap segala habuk dalam kedai mesra tu. Pastu tengok fridge, air apa yang dah kurang, pegi stor, angkut air2 tin ke botol ke yang masih ada stok. Berat oi! Angkat je lah. Kalau x larat, aku panggil mereka yang lebih gagah. Buat kerja macam tu macam ni sampai pukul 4 petang. Punch out! Balik! Balik rumah, sembahyang segala, tidur! Penat oi!

Ye, baru aku tahu macam mana susahnya orang cari duit. Orang yang miskin x cukup makan pakai. Alhamdulillah kehidupan aku x sesukar mereka. Aku faham kenapa orang macam x percaya aku kerja situ. Hey people, I can do it OK.

Puas sudah aku kena maki hamun. Macam2 perangai. Dengan melayu, cina, india, minah2 Vietnam, mat2 Bangla, mat2 rempit, orang2 kaya, foreigner (lec UTHM kot, yg ni aku tibai speaking! Chewah! haha), dan lagi? Hai la, macam2 orang.

Yes, I did it. sebulan lebih juga aku kerja kat situ. Gaji ada short x? mestila adaaaaaa! Banyak kot. Around RM60++. Haha.

Ok da, bye!

2 comments:

nuyuEna said...

farah duk dalam...org 5bulan keje jd pump attendent..lg mcm2 ragam ada..haha...short duit da mcm biase je..

Farah Abdullah said...

aina: wahh tabah nya jd pam attendant. mst panas ddk kt luar kn. hehe.