Saturday, October 29, 2011

Setelah setahun

Assalamualaikum.

Pengalaman mendewasakan kita. begitulah hakikatnya. 10 Oktober 2011, genap setahun aku telah bergraduat. Apa yang diperoleh setelah setahun bergraduat? kerjaya yang stabil? tidak. bertemu jodoh? pun belum. Apa yang diperoleh? Pengalaman. Iya, pengalaman yang terlalu banyak mendewasakan sekaligus mematangkan pemikiran.

Setelah 4 bulan (Oct 2010-Feb 2011), kerjaya sebagai eksekutif di Maybank, ditinggalkan. Usah ditanya mengapa. sudah acapkali aku coretkan di muka blog ini. Apa yang diperoleh sepanjang 4 bulan itu? Aku fikir hidup ini terlalu banyak pancarobanya. Lebih hebat sebenarnya. Dan sejak itu aku seolah-olah terlalu allergic dengan kota Kuala Lumpur. Kesesakan, habuk sana sini, serabut. Bukan jiwa aku. Jiwa aku, hati aku, nun jauh di tempat yang punyai kedamaian lagi ketenangan.

10 Oktober 2011. Sekali lagi, aku menyerahkan diri dengan ilmu. keputusan muktamad aku setelah beberapa bulan menolong ayah dan keputusan itu juga mendapat persetujuan kedua ibu dan ayah. maka aku teruskan langkah. Aku hadir ke perkarangan Dewan Besar UPM, bersama-sama meraikan hari graduasi rakan-rakan. terdetik dalam hati, 'kau gembira telah konvo, harap kau gembira dan tidak kusut memikirkan soal mencari pekerjaan.' bukan niat aku untuk merendahkan mereka. tidak pernah. cuma itu hanya secebis rasa, yang aku pernah alami dahulu. bukan aku seorang, ribuan lagi para graduan yang turut merasainya.

Maka, bagi aku, permulaan kehidupan yang sebenar adalah terletak pada diri sendiri. Untuk melangkah ke arah sesuatu yang dirasakan baik, teruskan. Keraguan, was-was itu mainan hidup.

Teruskan melangkah dan mencari erti hidup.

No comments: