Tuesday, January 24, 2012

Perjalanan mencari ilmu #1



Perjalanan mencari ilmu.

Pejam celik sudah 4 bulan perjalanan mencari ilmu. Bukan mudah. Bukan susah. Apa yang penting perjalanan ini sememangnya seronok dan aku menjadi seorang manusia yang memandang sesuatu perkara dengan lebih mendalam. Tidak tahu. Mungkin ini didikan dari kecil lagi.

Kehidupan boleh dikatakan berubah 180 darjah. Kenapa? Perjalanan ini tidak sama seperti kamu di alam sebelum ini. Sebelum ini punya kawan yang ramai mengambil satu jurusan yang sama. Tapi kini tidak, kamu perlu survive dan berkenalan dengan sesiapa sahaja untuk meneruskan pencarian ilmu itu. Kian matang. Iya. Mungkin orang tidak perasan. Tapi diri sendiri merasakannya. Pengalaman kerja selama beberapa bulan dan kini bergelumang semula dengan ilmu. Iya, belajar itu jauh seronoknya dengan bekerja. HAHA.

Jika dahulu, apabila tibanya musim peperiksaan, tidaklah terlalu menekan diri. Adakalanya masih rasa ah tak apalah. Mesti boleh punya. Markah biasa-biasa tapi x berapa nak frust. Tapi kini tidak. Sebolehnya kau akan berusaha untuk mencapai tahap terbaik. Dalam fikiran kau, tak macam dulu lagi, kau mesti survive! Atau adakah ini seiring dengan peningkatan usia? Maka keputusan dan keinginan yang dibuat menjadi lebih serius? Mungkin.

Mengajar dan belajar. Dua dalam satu. Pengalaman baru. Ada pahit dan ada manis.

Perpustakaan itu menjadi teman baik. Jika dahulu Mines menjadi rumah kedua, kini tidak. Perpustakaan itu rumah kedua. Tidak kira bila masa. Musim peperiksaan sudah tentu. Tetapi memandangkan peperiksaan tidaklah sebanyak mereka yang mengambil coursework, maka usaha pencarian buku untuk dikaitkan dengan tajuk penyelidikan menjadi giat.

Dari dahulu sememangnya dilahirkan sebagai pencinta buku, perangai itu tidak pernah berubah. Jika stress, bacalah novel, magazine. Jika mood rasa OK, capailah bahan ilmiah. Tahap penguasaan Bahasa Inggeris terutamanya., tidaklah sebaik mereka yang belajar di luar negara tetapi memadailah kerana keyakinan untuk berinteraksi dengan pelajar asing semakin ada dan semakin meningkat. Tak kisahlah grammar tunggang langgang janji dua-dua faham apa yang dituturkan.

Bilangan hari dalam seminggu dirasan terlalu cepat berlalu. Hari-hari pun sibuk. Ada sahaja perkara atau agenda yang perlu dilaksanakan. Tahu-tahu sudah malam, sudah mengantuk dan perlu masuk tidur. Begitulah hari yang dilalui. Dan bersyukur juga kerana aku punyai kawan untuk aku mengadu rasa dan teman bercerita. Semakin besar, semakin panjang akalnya. Bila duit ada, apa lagi, ada sahaja perancangannya. Biasalah.


Bilamana aku rasa stress dan mahu mengimbau kenangan lalu, aku akan ke sini. Ah kenangan, aku rindukan ia.

2 comments:

aida said...

tahniah buat diri anda..sy tumpang bangga dan punya harapan moga satu masa,saya pula akan berada di tempat anda.library adlh tempatnya bila sy merasa bosan,sunyi tgh berkoba2 nak study n when i need privasi, ..Thats why people labeled me,a girl dats alwys missing in action.;D

faRahAdILa said...

nekku: hehe. i still remember why we always label u as a MIS girl. haha. actually when u are continuing ur study at this stage, u will feel different. u are not a grown up girl anymore and u have to fight with other people around u. and akan rasa anda juga perlu dewasa usia serta pemikiran. even dpt result A- pun rasa sgt sedih. i dunno why.
tq for your kind words and the moral support. hopefully u can join us 1 day. :) we are always welcoming u my dear nekku.
p/s: jgn amik research yg perlu duduk dlm lab, bosan. :)