Saturday, July 14, 2012

Semua tentang buku

Assalamualaikum.

This is the latest book I've read.


Senyum Sampai Langit. Ye, memang senyum sampai langit. Satu hari aku habiskan baca novel ni sebab novel ni ringan, best, kelakar. Cinta lepas kawin memang orang kata sweet, dan novel ini pun kata cinta lepas kawin tu sweet. Hahah. Semua part best as long as ada cerita pasal Aufa dan Aqil gurau, gaduh, lepas tu baik semula. Lepas tu part piggy back. Haa mana2 perempuan yg rasa diri dia ringan boleh la berangan untuk mintak nak piggy back kat suami gagah perkasa. Sebut pasal piggy back, seingat aku, Hanif paling puas dapat piggy back dari aku. Masa dia kecik, ringan, boleh lah nak piggy back. Sekarang? Mau patah riuk kakak kau!

Sekarang.. dalam proses baca ini, 


Pinjam daripada Syamil, seorang ulat buku tegar yang gemarkan bahan bacaan berat. Selasa lepas, lepak dengan Syamil, sembang macam-macam dan main topic haruslah pasal buku. Kami sempat bertukar buku. Aku bagi Syamil buku Travelog Cinta Abadi dan Velvet di Durham. Dan Syamil seperti biasa akan memberi bahan bacaan berat untuk aku baca, Perempuan Nan Bercinta. Cerita pasal pertembungan Syiah dan Sunni kah? Menarik tapi mungkin ambil masa untuk menghabiskan bacaan. Sekarang sedang dalam usaha menghabiskan bahan bacaan di atas. Menarik. Seperti di bawa mengembara ke sekitar UK dan Dublin. Ah dunia buku itu memang indah. Seperti yang dikatakan dalam buku ini, jika ada perpustakaan dan taman bunga di rumah anda, itu adalah sesuatu yang indah. Dan sudah terbayang di fikiran untuk mengilhamkan rumah seperti itu suatu hari nanti. Semangat penulis Puan Nisah Haron ini memang hebat untuk menjadikan kembara sastera beliau ini sebagai realiti. 

Angan-angan aku, aku nak pergi backpaking dengan life partner. HAHA. 

Dari kecik, dan kini baru aku sedar, parents aku memang ajar aku supaya gemar membaca. Masa aku kecik2 pun, tiap kali pegi kedai surat khabar ke, kedai runcit ke, asal ada majalah Along, KAWAN, Kuntum dan beberapa lagi majalah yang famous waktu itu, memang aku nak beli. Parents aku pun tak pernah halang bila aku mintak. Lepas tu, family aku memang type suka berjalan. Ayah tak pernah berkira tang bawak family pergi berjalan. Sampai ke besar ni, ayah still bawak berjalan bila ada masa terluang. TQ ayah! (salah satu sebab x nak kawin awal2, sebab nanti dah segan nak minta ayah sponsor pergi travel. HEHE)

Cuma sekarang, aku rasa aku nak ikut pergi umrah. Hanif ada cakap nak pergi. Ayah dan Fik dah pergi sana lama dulu. Cuma kami bertiga sahaja belum lagi menjejak kaki di sana. InsyaAllah, one fine day nanti. :)

Ok dah, nak update Goodreads pulak. Lama x update goodreads. Smartphone ada application goodreads tak? Huh, google lah sendiri. ;P


No comments: