Monday, August 3, 2015

The arrival of our little precious, Arissa Mardhiah binti Mahsyuri

Assalamualaikum.


Ini kisah detik beberapa minggu sebelum kelahiran anak sulung kami, Arissa Mardhiah. :)

Waktu Arissa 7 bulan dalam kandungan, aku melapor diri di UMK, Jeli Kelantan. Keputusan besar yang kami laki bini buat untuk kehidupan ini. Husband aku terpaksa berhenti kerja di Kulim, Kedah dan follow ke Jeli. Sampai di Jeli, rumah yang kami booked utk disewa itu telah diberi kepada orang lain. Maka 2 hari lah kami duduk di hotel sebelum suami mendapatkan rumah sewa. Setelah mendapat rumah sewa, suami jugalah yg mengemas semuanya. Thank you, husband! You are just being awesome! Haha

Aku balik Batu Pahat masa kandungan dah 38 minggu. Confident je redah jalan jauh. Nasib baik x terberanak atas highway. Haha.. Dari Jeli, kami ke Selama dulu. Pit stop rumah mak mertua sebelum balik ke BP untuk beranak. Wahaa..

Due aku 11 Mei 2015, sehari sebelum 11 Mei tu aku pergi kencing, pastu aku tak tau air ketuban tu macam mana. Orang kata dia keluar tetiba. Masa nak kencing tu, x dan aku nak cangkung, dah keluar. So aku mcm blur2, ajak husband pergi hospital. Dan itulah kali pertamanya doktor melakukan penyiasatan terhadap bukaan serviks. Hoih boleh tahan sakit. HO yang buat bukan MO. Ok tak apa la part tu. Esoknya pakar datang cek, dia mcm ye x ye je aku ni. Betul ke air ketuban? sebab tak ada leaking lagi dah. Ok so boleh discharge dan diberi masa seminggu sebelum perlu menyerah diri jika tiada rasa sakit bersalin.

So pada 12 Mei 2015, lepas aku solat maghrib, tetiba aku rasa mcm 'pop' dan telekung basah. Wohaa inikah dia air ketuban telah pecah? Hah iya la. Sebab continuously leaking. Ok terus ke hospital. Sampai emergency, sementara tunggu wheelchair, terburai lagi air ketuban. Habis lencun kain aku. HAHA. Tunggu wheelchair bukan sebab aku sakit. Tak sakit lagi tapi aku x nak bergerak banyak sgt sebab for sure air ketuban akan keluar berlambak lagi. So sampai dekat labor room, HO cek bukaan serviks, katanya 3 cm. Before this kata pun 2 cm. So datang lah MO dan berkata dia mahu cek lagi sekali. Aku buat muka lemah betul la asik nak seluk2 nih. Hahaha. So MO kata still 2 cm dan dia godek2 katanya untuk bagi jalan buka lagi. Hoihhh

Esoknya pakar datang round wad dan dia kata if aku x ada rasa sakit sampai esok paginya, aku kena induce. So tak apa lah kan. Aku lagi suka cepat2 lah beranak. Esoknya jam 4.30 pagi nurse kejut nak cek CTG. Then suruh mandi siap, pukul 7 pagi nak masuk ubat untuk induce. Induce tuh masuk ubat ikut bawah ye. Kalau dah 3 kali induce, tapi bukaan x sampai 10 cm lagi, maka operate lah jawabnya. Jam 7 pagi aku diinduce. Tengah hari tu ada la rasa sakit2 sikit. Pastu husband dah x tahan nak lepak kat wad sebab dia demam. Dia kata nak balik. So ok balik lah. Then pukul 2 ptg, aku di induce kali kedua. Lepas induce kali kedua, setengah jam lepas tu aku dah menggelupur. Aku whatsapp beliau dan berkata tolonglah datang sebab dah x tertahan sakit ini. Then nurse panggil suruh buat CTG. Aku dah menggelupur masa buat CTG tu. Sampai branula tercabut dan CTG x boleh baca sebab aku dok guling2 sampaikan satu HO ni marah aku pasal aku pegang tangan dia kuat sangat. Takut patah katanya. HAHA. Ambik ko, bukan selalu aku ada kekuatan luar biasa ni.

Then HO cek, bukaan 3 cm tapi MO suruh tolak labor room terus. Aku cakap, aku x boleh jalan dah nak ke bilik, tolong tolak guna wheelchair. Dia suruh siap2, bawak pampers baby, kencing, tanggal selipar. Sampai bilik, aku nampak laki aku, lega gila. Tapi aku nangis sebab aku dah x boleh tahan. Sakit yang x tau la nak kata.

Kemudian terus ke labor room. Aku mintak air kat satu HO ni. Nasib dia bagi sebab aku haus gila2. Pastu aku suruh dia panggil husband aku masuk, dia kata x boleh. Tunggu bukaan besar baru boleh masuk. Hampeh betul la. Patut masa aku menggelupur tu la laki kena ada. Then aku berguling2 lah berseorangan dalam labor room. Sampai nurse kata, nak jadi ibu memang macam tu. Memang sakit! Aku dok berzikir doa Nabi Yunus, selawat dan macam2 lah sambil tarik nafas hembus nafas bagi kurang rasa sakit. Contraction makin kerap sampaikan dari aku mengiring dan nak terlentang pun x boleh. Sakitttttt sangattttt. Aku mintak epidural, HO tu kata x boleh. MO x bagi. Aku minta gas, pun diorang x bagi. Last sekali, diorang inject aku kat peha kot. Tak ingat sangat sebab masa tu aku dah menggelupur macam x ingat apa sgt dan aku juga mengantuk. Bila lepas cucuk tu, lagi ngantuk, macam mamai2. Tapi bila nurse panggil "Farah Adila, tengok ni betul tak suami awak?" Aku boleh sedar dan aku angguk. Lega sangat hati bila nampak husband dah ada kat sebelah. Pastu aku rasa dah macam nak terberak sangat2. Nak terberak taik keras. Haha.. tapi aku rasa tu lah kepala baby. Tak lama lepas tu bidan suruh teran! Maka aku teran tetapi terkeluar pula suara macam orang meneran. Bukan jerit ye. PAstu bidan marah. Dia kata jangan keluar suara. Pastu husband cakap kat telinga"Farah kuat, Farah kuat" Maka aku teran lagi dan lagi. Entah berapa kali teran x ingat. Haha. Bila dah keluar kepala baby, bidan suruh rileks dulu, tarik nafas dan teran lagi. Dan lepas tu lahir lah anak kami pada jam 5.30 petang 14 Mei 2015, beserta suara tangisnya dan diletakkan di atas dada aku, kemudian disuruh bapanya utk mengazankan dan iqamatkan pada masa tu juga. Aku nampak ada air mata kat mata husband aku dan dia ucap terima kasih. Time tu aku dah lemah sebab mengantuk, lapar. Tapi dalam hati kata 'eh aku tak kena gunting ke apa?' sampailah lepas uri keluar semua, bidan kata "ok, kita nak jahit ye" dan masa tu jugak bidan tu tanya HO tu dah berapa kali dia jahit. Bidan tu kata kalau macam ni, 10 minit je aku jahit. Maka bermulalah sesi menjahit dan pengajaran oleh bidan kepada HO. Orang kata sakit gila masa jahit, aku rasa sakit bila jahit kulit luar. Mungkin dah letih masa tu, so aku x layankan sangat perasaan jahit tu. Cuma bila jahit part luar tu rasa lah juga sakitnya. Hewhewhew

Setel jahit, aku disuruh rehat. Maka tertidur lah aku di labor room dan bila bangun aku dipakaikan pad dan disalinkan kain. Sebelum tu ada lagi sesi seluk oleh HO. Mungkin dia nak cek jahitan ke apa ke aku x tau lah. Buat je lah apa yang baik pun. Setel semua, aku dipindahkan ke katil lain utk ditolak ke wad. Sebelum tu aku diberi air milo + susu. 2 kali sedut je dah habis. Lapar oi.. air milo paling sedap lah masa tu. Haha..

Kemudian nurse prepare dokumen apa tah dan aku ditolak ke wad. Masa tu nurse tu cakap "senyap pulak awak lepas bagi injection tadi. Awak mengantuk kan lepas tu? bukan apa.. beberapa hari ni ramai nak beranak mulut bising. lagi2 foreigner dari Libya la, mana2 lagi la" aku sengih je masa tu. Dalam hati.. mak oi malunyaaa. Bising sangat ke aku tadi? Huarghh tapi wa sakit, wa dah x boleh tahan wo. So kiranya alhamdulillah aku sakit contraction x lama. Jam 3 ptg masuk labor room dgn bukaan 3 cm, dan jam 5.30 petang dah bersalin. Syukur Ya Allah. Terlalu besar pengorbanan seorang ibu itu.

Buat anakku, Arissa Mardhiah,
Ibu dan ayah sayang Arissa sangat2. You will never know how much we love you.

Alhamdulillah. Begitulah. Baru aku faham macam mana ibu dan ayah sayang kami adik beradik. Kasih sayang yang tak ada batasan.

Kini, Arissa sudah 2 bulan 2 minggu. Sudah boleh meniarap. Cubaan meniarap banyak kali tapi yang berjaya baru sekali ke dua kali macam tu. Kalau mengamuk nak susu masa baring, boleh angkat kepala sendiri padahal tengkuk tu blm kuat pun. Semoga Arissa membesar dengan sihat dan menjadi muslimat yang hebat. We love you, sayang. :)

Terima kasih Allah.
Terima kasih suami.
Terima kasih ibu & ayah.
Terima kasih semua.


Arissa Mardhiah bermaksud yang kuat, yang diredhai.


Love,
Happiness

No comments: