Sunday, March 8, 2009

as a daughter, big sister; I....

salam...

rasa lega sangat dapat balik rumah. rasa macam ade 1 semangat baru. benar kata orang 'family come first'! dalam apa jua urusan yang kita lakukan, keluarga juga diutamakan. aku bukanlah anak kecil yang cengeng yang sentiasa inginkan belaian. tetapi bila aku rasa down, semangat mcm dh terbang melayang, siapa lagi yang kita ingat kalau bukan family? especially ibu dan ayah. they inspired me a lot! ayah pernah cakap, 'farah kuat, ayah tau farah tabah'. yes it is. i have to because im ur daughter and im the eldest. contoh yang terbaik mesti ditunjukkan untuk adik2. aku juga mahu mereka kuat, tekun menempuh kehidupan ini. ibu pernah kata 'cuba korang adik beradik pecahkan rekod keluarga, belaja elok2'. kata ibu memberi aku inspirasi, kerana kami bukanlah dari keluarga yang berpelajaran tinggi, hanya segelintir sahaja. aku faham akan harapan ibu. to my brothers, especially hanif, rajin2 belajar. akak tau anip boleh. u got the abilities. akak harap anip konsisten dgn apa yang anip amalkan sekarang. im proud to be ur sister! to fikri, its ok if u decide not to continue ur study until higher level. im happy when u r good. tlg ayah pun satu tugas mulia. im proud of u!

ayah pernah cakap, 'nak dapat hati yang bersih bukan suatu yang senang; kalau hati orang tu benar2 bersih, ibarat tgn kanan memberi, tangan kiri x pernah tahu'. saat itu buat aku terfikir akan hakikat sebenar kehidupan. setiap lontaran kata2 dan nasihat membuatkan aku semakin matang dalam menempuh liku-liku kehidupan.

ingatlah setiap masalah yang datang, ia adalah dugaan dari Allah. apa yang perlu kita sematkan dalam diri ialah, cuba bertenang, berusaha untuk selesaikan maslah tersebut, berfikir dan jangan sampai memberatkan fikiran. selebihnya berdoa dan bertawakallah kepada Allah. maslah itu kadang kala membuatkan kita lebih matang.

sekian...

p/s: mai, tq sbb hng sudi bangun pagi hantarkan aku g ktm serdang. aku risau gk bila nk biar hng bwk moto balik upm sorang2. alhamdulillah semuanya selamat. stadi statistik tu, khamis ni mid term exam. jgn dok tdoq je! =)

No comments: