Tuesday, June 23, 2009

Akibat tidak memakai kasut

salam.. hai kawan2.. ;)

kejadian berlaku pada semester lepas, dlm bulan Februari:

pada suatu hari, seorang budak perempuan dan kawannya berhajat utk ke SS (Sri Serdang) setelah tamat kuliah pada pagi itu. sementara menunggu kelas pada tengah harinya, dia dan kawannya berhajat utk membeli sedikit brg di SS. setelah membeli belah, sempat makan tengah hari sekali, dan dalam perjalanan balik, jalan utk pulang semula ke kampus agak sesak. maka, budak ni pun bawak moto dgn penuh berhati-hati. sedang die mahu membetulkan kedudukan seliparnya, kereta makin banyak, ade pula bonggol, maka dalam masa yang sama, die mahu 'change gear' dan tiba2............




"Yati, yati!! selipar aku! selipar aku tanggal!"
"Hah? mane selipar ko?"
"Tercicir kat tengah jalan tu"

Yati tengok belakang dan ketawa terbahak-bahak
Maka, dgn tindakan spontan. aku telah belok ke 1 simpang dan memberhentikan moto.
Gelak ketawa masih x berhenti. Sebelah kaki dah xde selipar. Sebelah lagi masih ada.
Dengan penuh rasa kesian terhadap kawannya, dgn muka yg slumber, Yati telah mengutip selipar yg tercicir di tengah jalan tadi. Ketawa kedua-dua nya masih x berhenti. air mata dah keluar sebab terlebih gelak. LUCU! SENGAL pun ye!

"Selipar ko kete tadi tu dah lenyek!kahkahkah" gelak lagi
"Ala.. aku baru beli aritu" masih gelak
"Dah2, cepat jalan, malu weh, orang tengok ko tau x.."
"Tau x pe, dah cepat naik"

Gelak masih bersisa. atas moto pun masih gelak. memang x boleh blah! Pastu aku teringat zaman aku amik lesen dulu, Pak Mat ckp, "Ko mesti pakai kasut masa belajar kereta dan moto, jgn pakai selipar"
Pastu aku terfikir kata2 beliau dan undang2 yg telah ditetapkan. Aku insaf sekejap.

Tapi...kdg2 je aku pakai kasot. selalunya memang selipar la yg aku sauk dulu. cume aku pastikan yg aku kepit selipar tu dgn jari kaki aku betul2.. ha.. baru x tercicir lagi..
nasib baik aku dgn yati, kalo aku sorang2, aih.. malu sorang2 la jawabnye. terhenjut2 g kutip selipar tercicir kat tengah jalan!

kpd kawan2, pastikan anda kepit selipar betul2 ketika naik motor. x kira la samada penunggang atau penumpang. utk lebih selamat pakai la kasut atau sandle bertali. and 1 more thing, jgn suka2 letak barang berharga dlm raga. esp bag! bahaya!!

sekian cerita lawak dari aku..

4 comments:

✖₪ F A R H A N I ₪✖ said...

hahahahahha.
aku gelak bahak2 bace entry nih~!!!!
malu la adoiiii

kalo aku jadi ko..
yg sebelah lagi pun aku jatuhkan. biar je kaki tu bogel
wkakakaka

Farah Adila said...

pani: adoi.. x kan la aku nak kaki ayam bawak moto. malu aku!!kah3.. mmg lawak pun.. aku gelak smpai kuar air mata.

Mr. U said...

Hehe.. credit to yati..

Farah Adila said...

mr U: haha.. aku sgt berterima kasih kt yati.. kalo x, malu sorang2 la aku..