Monday, June 15, 2009

PLKN indah lelapku...

salam.. hai sume!!

aritu di berita dan surat khabar ade memberitahu yg gov nk wajibkan PLKN kpd semua remaja berumur 18 tahun kn??

selain tu, ade jugak kes2 yg x dingini berlaku ketika di kem PLKN, byk ibu bapa pun risau dan runsing dgn hal2 yg mungkin akan membahayakan anak2 mereka.

actually, aku punya alasan tersendiri kerana aku sudah merasa pengalaman di PLKN itu sendiri. suatu ketika dulu, aku ditempatkan di Rachado Bay Camp, Tanjung Tuan, Port Dickson Negeri Sembilan. aku diarahkan mengikuti kumpulan 2, dan pada ketika itu baru siri 3 Program Latihan Khidmat Negara.

Dulu, aku bukan cm sekarang. dulu aku agak pemalu kalo nk ckp depan org ramai. dgn laki yg lebih krg sebaya pun agak malu sbb aku jarang campur lelaki masa aku remaja dulu. kalo ade pun, 2,3 org je yg kre aku rapat la. actually, aku byk berubah afta PLKN. aku jd lebih terbuka, peramah, senang cari kawan dan kurang segan utk bercakap dpn org rmai. sng cte, lebih slumber la..

sume modul aku rase. fizikal, pembinaan karakter, khidmat komuniti dan kenegaraan. yg part fizikal, mmg aku jd pompuan kuat r. sbb?? tiap pg dan ptg ade exercise. yg aku plg igt, aku lari non stop utk smpai ke rumah api Cap Rachado. bukan aku sorng la, sume org. kt sne, xde istilah manja2, jgn nk gedik2. sume kne strong! kalo sakit, ckp sakit! tats y, bdn sume fit! haha! selain tu, masuk hutan, blaja kraf hutan, water confident yg x blh blah dan mcm2 lg.

utk karakter building lak mmg cm bdk tadika, tp di sebalik tu sume, byk input yg blh kte dapat. yg penting, jgn pk negatif, pk positif! part aku plg igt ble cikgu2 suruh pejam mata n mereka saiko kami dlm masa yg sama. die ungkit sume perkara jahat yg pernah kte buat kt mak bpk kte. aku msh igt, budak laki sebelah aku, ngs gila2. sbb die teringat sume dosa yg die penah buat kt mak die. sedih! sbb teringat balik sume dosa yg kte penah buat kt mak bpk..

khidmat komuniti, erm.. plg best ble g gotong royong kt 1 kawasan perumahan. penduduk ctu jamu kami dgn nasi lemak. mmg umph.. ade byk lagi la aku buat.

kenegraan?? xde bosan sgt. kre ok la.. bese la ble tang ni, byk psl sejarah, negara. mostly kte dh tau tym blaja sejarah. tp kt kelas tu, die tnye pendapat kte as rakyat malaysia. so mcm2 input dan mcm2 pendapat yg kte dpt.

dlm masa yg sama, stil rmai lg pelatih yg xde disiplin. smoking! bwk rokok.. pompuan pun ade smoking gk.. huhu.. kt kem aku, sorng tertangkap psl rokok, sume kne denda! sbb awal2 lagi sume org dh berjanji dan setuju dgn denda tu..

bg aku, PLKN ni akan jadi program yg bagus jika hampir semua remaja yg mengikuti, berfikir positif dan cuba utk sematkan segala nilai positif dlm diri. kalau x, x guna gk! buat bazir duit rakyat je.. tp x blh salahkan diorng gk, x sume pelatih yg ikot PLKN ni akan jd manusia yg bagus. bila aku sembang2 dgn diorng, ade gk yg dtg dr family bermasalah. mcm2 hal berlaku dlm hidup diorng. aku cuma blh simpulkan yg diorng kurang kasih syg dr keluarga. so, institusi kekeluargaan memainkan peranan plg penting dlm membentuk akhlak remaja. PLKN ni hanya lah satu inisiatif kerajaan untuk melahirkan warga yg berhemah.

ni gambar2 waktu aku kt PLKN... best~!



tats all.. terpulang kpd anda utk mengkritik atau menyokong..

5 comments:

naqiubex said...

Harap kamu dapat menimba banyak ilmu disana...
saya pun pernah juga masuk PLKN...
Tapi rasa amat kecewa dengan program tersebut..
nanti saya akan buat entri ttg plkn

Farah Abdullah said...

naqib: yup, byk ilmu yg diperoleh. ok, i'll wait 4 ur entry bout PLKN. ;)

♥ p a a n i ♥ said...

beb.. hoho. msti besh kan g plkn. aku aritu xdpt T__T apa la. aku nk jugak merasa. huhu

DilOt said...

xpenah rase pun PLKN ni..sbb sudah tua sedikit..wakaka...

mane satu gambo ko...xnmpk pun..pdhal xtau...=)

Farah Abdullah said...

pani: best2! rugi ko x dpt.. hehe!
dilot: ha.. cri sndri, muka aku kt plkn, legam! hua3..