Wednesday, April 20, 2011

Ketentuan

Assalamualaikum.



Kehidupan. Kadang2 apa yang kita mahu, kita x dapat. Dan kadang2 juga, apa yang kita tidak mahu, itulah yang kita dapat.


Aku sendiri telah melalui hal ini. Terutama dalam bidang pelajaran. Dulu aku cakap dekat parents, aku minat farmasi. Aku nak jadi pharmacist. Lepas result SPM aku yang hanya OK-OK saja dan tidaklah begitu cemerlang, maka aku rasa aku patut batalkan hasrat nak jadi pharmacist tu. Kemudian aku masuk matrik. Result matrik lagi la haram jadah. Feel aku nak jadi pharmacist ke kaunselor ke semua dah jahanam. Aku x boleh amik MEDSI sebab pointer sem 1 aku yang sangat low. Aku sedih tahap apa pun aku x tahu. Tapi aku redha. Aku akur yang Allah sedang merencakan sesuatu yang lebih baik untuk hidup aku. Masa aku isi UPU, aku taubat x nak mintak jauh dari negeri asal aku. Cukuplah setahun aku homesick. Aku bukak pamplet2 UPM. Aku tengok PERTANIAN. Yes! Aku tahu aku nak apply apa. Tiba2 aku rasa nak get into bidang ni. Aku mintak pertanian dan kemudian perniagaantani.


Bila result UPU keluar, there u go. Perniagaantani. Ok lah, Alhamdulillah. Lepas tu menderita belajar akaun. Haha. Biasalah hidup. Mana ada benda senang manjang kan.

Tengok, apa yang aku x pernah terlintas dari awal, telah menjadi pilihan aku pada akhirnya. Dan Alhamdulillah aku bersyukur sepanjang aku buat degree, telah banyak yang aku pelajari dan urusan aku juga dipermudahkan Allah.

Di sebalik setiap kejadian, pasti ada hikmahnya.

No comments: