Saturday, October 8, 2011

Derma darah

Assalamualaikum.

Kempen Derma Darah.

"wei ada derma darah la kat PKU esok, jom!"

"yeke? Jom ah. Pukul berapa?"

"9 pagi – 4 petang"

"set!"

Alhamdulillah masih diberi peluang bernafas dan saling memberi dan menerima sesama manusia. Kali terakhir melakukan aktiviti derma darah adalah pada Disember 2010. Semasa bekerja di Maybank (before I quit 2 months later). Masa tu rasanya darah yang didermakan macam x berapa nak berkualiti sebab ketika itu, diet aku memang hancus. Aku syak darah itu kekurangan zat besi, dan ketika ujian platlet darah dilakukan, darah itu seperti terapung-apung. Haha (apakah ayat! Nangis cikgu Bio aku). Dan berat badan ketika itu hanyalah cukup2 untuk melayakkan diri bergelar penderma darah.

Tidak seperti di matrik, aku syak pada waktu itu, berat aku memang terlebih2 dan amatlah digalakkan menderma darah seiring dengan usia yang menjangkau 18 tahun. Hormon mengembang sedang bekerja kuat ketika itu. Eh?

Pada hari semalam, rasa kagum pun ada melihatkan terlalu ramai pelajar yang beratur untuk menderma darah. Berjam-jam jugaklah menunggu giliran untuk menderma darah. Sempat lah juga cuci mata kerana adanya doctor muda yang comel serta MA (Medical Assistant) yang agak macho tapi x pandai cucuk. Haha. Nasib baik lah akak nurse yang cucuk kami. ;)

*****************************

While I was there for the blood donation registration,

I was asking one of the staff nurses about the HPV vaccination. How much does it cost? Luckily, they got that vaccination campaign at PKU on this November. So the students might get a cheaper price for 1 dose of vaccination. There are 3 doses, so that it will cost about RM450+. Quite reasonable compared to the publics. According to my friends, she said that the publics have to spend about RM 1k for the 3 doses of HPV vaccination. OK. That is a very good chance for us. Murah pun murah. Kan.

Till here, bye!

No comments: