Wednesday, February 22, 2012

Perjalanan mencari ilmu #2


Assalamualaikum.

Perjalanan kian mencabar. Mana ada kehidupan yang perjalanannya x mencabar? Mana ada kehidupan yang tak ada liku? Kalau sentiasa dalam zon selesa, maka x tahu lah nak kata apa. Yes, life is always ups and down. No matter what. Yang penting kita kena usaha, doa dan tawakal. Allah kan ada. Now dah masuk 2nd semester. Siapa kata mudah? Tidak. tak ada yang mudah dalam mengejar sebuah cita-cita. Ya, impian yang belum pasti, tapi walau apa pun, u must work hard on it.

I feel I was like a small kid and don't know anything. They are adult. With lots of experience, and I just a grown up lady yang masih terkial-kial, tercari-cari macam mana nak buat problem statement. It ain't easy. Ye, saya tahu degree saya dahulu tidak se sukar mereka yang ambil perubatan. Mungkin peringkat baru ini baru sama level dgn mereka yang mengambil perubatan. Atau tidak mungkin pernah sama? Entahlah. Apa-apa pun saya memang bukan kalangan manusia yang diciptakan untuk terlibat dalam bidang perubatan kerana saya kan pengeri. Ngeri. Tahu ngeri? Dah jgn sebut2, nanti teringat apa saja benda yang mengerikan. Cukuplah pengalaman menghantar kawan yang excident ke Bahagian Emergency Hospital Serdang. Lalu, menguruskan hal perubatan beliau. Ya, waktu itu saya takot. Tapi sebab ada kawan yang strong maka saya lawan rasa takot dan ngeri. Tambahan pula, keadaan di bahagian emergency Hospital Serdang tidaklah se 'scary' Hospital Batu Pahat. HAHA. Waktu itu, I'm proud to be myself. HEHE. Ya, Allah pinjamkan keberanian dan kekuatan supaya jangan takot. I don't know what happen to me, tengok movie hantu berani tapi pergi hospital rasa cuak. Bau ubat dalam ward lagilah, nak pitam rasa.

Back to my study, x tahulah nak kata apa. Banyak sangat kena buat sekarang ni. Memang orang Nampak cool. Ye, macam mat kool! Eh apa kau merepak dah. OK2, actually minggu ni dah start kelas. Senak perut ah masuk kelas research method, lalu kelas seminar pula. Menaya chapter 1 pun x complete lagi. Jumpa Anis kat toilet cerita pasal VIVA menambah lagi serammm. Wahhhh biaq btoi weh. Kang lambat2, ada yg grad lambat. Mintak jauh! Moga Allah permudahkan urusan kita. Pray hard for it!

Dalam aku mengeluh itulah inilah, aku terfikir gak, kenapa nak mengeluh. Ada lagi kawan yang tgh susah. Kesian jugak kat member aku ni. GRF x dapat, mybrain x dapat. Yuran pulak memang cecah 1k++. Dia macam give up nak quit study tapi aku cakap kat dia, mesti ada jalannya nanti. Ye, aku x berada di tempat dia, mungkin aku x faham apa dia rasa. Aku ni dah cukup untung. Ayah bagi pakai kereta. Duit GRF bulan2 dapat. Apa lagi nak merungut kannn? Astaghfirullah. Tak apalah, aku harap kawan aku tu sabar dan kuatkan hati dia untuk tempuh semua ni. Semoga semuanya baik2 sahaja.

Aku rasa nak berjalan, nak travel. Ayah, what's our next vacation? HEHE. Hoi, Anip nak SPM lah. No No vacation! Ah Anip kau tinggallah! Aku pegi dgn Abg Ki!

Ok dah, penat taip. Taip thesis pulak. KAHKAH. Poyo. Jurnal x terbaca, sebok nak taip thesis. EH dummy thesis lah. OK apa dari x ada! :D

No comments: