Wednesday, April 25, 2012

Perjalanan mencari ilmu #3


Assalamualaikum.
Pada waktu ini, detik ini, tiada lain yang mampu aku ucapkan melainkan TERIMA KASIH ALLAH UNTUK PERJALANAN INI. Terlalu banyak yang aku belajar, aku rasa, aku lihat, aku alami, dan aku selami sendiri. Pada tahap ini, pergaulan dengan mereka yang lebih dewasa sekaligus mematangkan pemikiran. Mereka tidak anggap kamu sebagai budak kecik walaupun usia kamu belum lagi mencecah suku abad. Perbualan, perkongsian selalunya bersahaja. Pada awalnya, ya aku rasa kekok dikelilingi orang hebat. Orang dewasa yang berpengalaman dan berpengetahuan. Speaking pun berabuk. Gerun tahu? Tapi perlahan-lahan aku develop semua skill yang aku rasa perlu aku pupuk dalam diri sendiri. Lama-kelamaan perkara itu sudah jadi biasa. Rasa kekok itu masih ada cuma ianya semakin berkurang.
Terlalu banyak. Perkara paling senang paling mudah aku belajar dengan diri sendiri adalah mengenai kesabaran dan sentiasa untuk positif. Isu parking kereta. Dulu ya, aku merungut, aku benci, aku maki sebab x dapat sticker untuk parking dalam kolej. Tapi lama-kelamaan aku fikir, kenapa nak merungut, sudah2 la tu. Aku cuba cool down, aku cuba senyum, aku cuba untuk buang jauh-jauh rasa marah sebab aku perlu berjalan kaki hampir 500m (kalo x silap) semata-mata untuk parking kereta dan pulang ke bilik yang berada di tingkat lima bangunan asrama. Jalan dalam keadaan panas, yang mampu membuatkan baju sedikit basah akibat peluh, sedaya mungkin aku cuba positif walau mulut aku tetap akan kata 'panasnya hari ni'. Ya, manusia tidak pernah puas dengan apa yang dirasai. Hujan dan panas pun tetap ada sahaja komennya.
Tiap kali aku jalan seorang, fikiran aku pasti melayang jauh. Tiap kali aku rasa apa yang aku lakukan kini adalah baik, tiap kali itu juga aku rasa bersyukur pada DIA dan moga Dia permudahkan setiap perjalanan hamba-hambaNya.


THANK GOD FOR THIS JOURNEY.

1 comment:

Faraz said...

Ya, manusia tidak pernah puas dengan apa yang dirasai. Hujan dan panas pun tetap ada sahaja komennya.