Monday, July 30, 2012

A few days before Ramadhan

Assalamualaikum.

Bulan Ramdhan tiba lagi. Maka teringat akan cerita Contengan Jalanan oleh Hlovate. Imbas kembali satu kejadian beberapa hari sebelum Ramadhan.

Di surau library, dan mahu sembahyang Zuhur. Lepas ambil wuduk, siap2 ambil telekung dan sarung telekung, aku terperasan satu perempuan yang memang perfect dia punya dressing. maksud perfect di sini adalah, dia betul2 tutup aurat dia. Perempuan itu cantik. Ya, bagi pandangan mata aku, dia cantik. mungkin sebab dia menutup aurat dengan sempurna. Cara dia dress up pun bagi aku dah cukup cantik. pakai dress labuh, pashmina, serta lengkap berstokin. aku fikir dia foreigner sebab jarang2 orang kita ni sembahyang x pakai telekung. jenguk punya jenguk, oh melayu. Sedang aku tengah tengok dia, dan mungkin dia perasan aku tengok dia, lalu dia bersuara, oh ya, nama perempuan ini Nadirah. Student phD di usia 25 tahun.

Nadirah: Nak solat sekali?
Aku: Boleh.
Nadirah: Awak jadi imam?
Aku: Eh, x apa. Awak lah.
Nadirah: Ok (senyum) boleh iqamat?
Aku: Ya, boleh.

Lalu aku sembahyang jemaah dengan Nadirah.

Bila dah habis solat, sembang sekejap dan dia mintak diri. Aku masih kat situ. There's something i feel deep inside 'here'. Aku dah lama x sembahyang jemaah. Ini nak bulan Ramadhan. Aku dah 24 tahun hidup, dan aku rasa ya aku speechless. Mungkin Allah nak tunjukkan sesuatu pada aku.

Turun library, aku call kawan aku dari kecik, Wani. Aku cerita semua kat dia, dan waktu tu aku teringat kisah Fend di bulan Ramadhan dalam Contengan Jalanan. After having a short conversation, i feel relieved and a bit 'touched' actually. Whatever it is, million thanks Nadirah.

Teringat first time aku jadi imam masa solat jemaah di bilik waktu matrik. million thanks Fida. Betullah orang cakap, manusia itu berubah sedikit demi sedikit. Asalkan ada niat untuk berubah dan kita berusaha untuk melunaskan niat mulia itu.

sumber gambar: google
Itu sahaja. Moga Allah merahmati kita semua.

2 comments:

epol said...

carilah bakal suami yang boleh mengimamkan solat..hehe selamat berpuasa

faRahAdILa said...

epol: haha.. tu la pasal. ko ada calon x? ;p selamat berpuasa jgk beb!