Wednesday, February 27, 2013

Hai la UPM


A lady approaching me after I park my car.
She: Ada dpt notis x pagi tadi?
Me: Notis apa?
She: Notis yg kata x boleh parking kat sini lagi. (Roadside at Kolej Serumpun)
Me: Oh yeke.. x dapat pulak.
She: Kejap eh, saya cari notis tu. (She get into her car and find the notice to show me)
Me: (Read the notice). Mana kita nak parking kalau mcm tu?
She: Entah lah. UPM byk sgt ke alat nak kunci tayar kereta student tu? Kenapa nak bising2 sgt, kan pagi2 kita dah blah.
Me: *Sengih* Tak tau la..
She: Tawakal je la.. mana lagi nak parking.
Me: Tu lah.. nak buat macam mana lagi.
Dear UPM administration, I think u should control the number of cars first. Adik2 yg tgh buat Bachelor degree, awak jgn la ramai sgt bawa kereta. Ahkak tau awak anak org kaya tapi zaman ahkak dulu, kami naik motosikal je. Bila awak cuti aritu, senang je ahkak nak parking.
UPM should provide more parking space. Oh another thing is about the landslide at IPSAS, rasanya dah boleh semai benih MR119 ke MR220 kot.

3 comments:

Norain MT said...

Saya tertanya adakah kerana plan universiti di Malaysia dengan di tempat saya berbeza, menyebabkan pelajar Malaysia begitu ramai naik kereta dan motor?

Farah Abdullah said...

Norain: Di UPM, kawasan kampus dan kolej kediaman adalah sgt jauh dan sememangnya memerlukan kenderaan. Ada disediakan bas utk pelajar tapi mungkin mereka lebih selesa berkenderaan sendiri daripada bersesak2 menaiki bas yg disediakan oleh pihak universiti. Untuk sebahagian pelajar pertanian, mereka perlu kenderaan spt saya ketika dahulu kerana kami perlu ke ladang utk subjek amali.

Norain MT said...

Saya rasa mungkin sebab kampus Malaysia merangkumi kawasan kediaman, maka saiznya luas. Di Australia kebanyakan pelajar tinggal di luar kampus jadi walau kampus utama, saiznya tetap kecil. Dan plan kampus di sini menyukarkan orang bergerak melainkan dengan berjalan kaki. Masalah tempat letak kenderaan, kalau ada, adalah di luar universiti dan bukan di dalam. Tapi kebanyakan pelajar lebih suka naik bas sebab tiket tempat letak kenderaan mahal nauzubillah.