Sunday, January 12, 2014

Wrap up 2013

Assalamualaikum. :)

Boleh dikira berapa kali entah aku post entry sepanjang 2013. Tapi 2013 penuh dengan suka duka jatuh bangun yang aku rasa bukan main-main punya rasa. Kan aku dah pernah cakap umur 25 ni terlalu banyak benda yang mengajar aku supaya jadi lebih kuat dan tentunya jadi lebih matang dalam apa jua perkara. Allah tahu yang terbaik untuk hamba-hambaNya. 2013 bermula dengan data collection untuk tesis sendiri. Kemudian rushing bagi settle tesis pada bulan September. Terlalu banyak pengalaman, terlalu banyak pemerhatian dan aku harap aku akan terus belajar tentang semuanya.

Kadang-kadang aku rasa penat duduk sendiri. Kadang-kadang aku tanya Tuhan, kenapa Kau takdirkan aku duduk macam ni sorang-sorang? Kenapa aku tak macam young couple lain yang boleh keluar dating, bergayut selalu. Kenapa? Oh mungkin Allah sayang aku. Eh tapi bukanlah mudah untuk seorang Farah Adila berfikiran positif sentiasa. Manusia kan. Syaitonnirrajim tu kan ada saja untuk menghasut. Tapi bila fikir-fikir balik, kenapa aku tak bersyukur? Bukankah ini lebih selesa jika dibandingkan dengan mereka yang berada di Palestin, Syria, dan juga negara-negara bergolak itu. Eh come on, Farah Adila. Let the time teach you every single thing on earth. Mati dalam kubur pun sorang-sorang kan. Be strong (sambil tumbuk dada sendiri dan angkat tangan nampak muscle macam iklan Mr Muscle. kehkehkeh).

Sabar.. kau kena prepare dari sekarang. Nanti kalau kau dah kerja sana, lagi tak ada siapa nak layan kau merayap, tambah lagi kau tak tahu nak merayap mana sebab kau tak familiar kawasan tu. Eh tapi kan Farah Adila power. Asal ada kereta, ada GPS, apa ada hal nak merayap mana pun. Oh ye, yang penting duit kena ada. Tarak wang, duduk diam-diam sahaja.

Cakap pasal kerja, jadi RA bawah Dr yang berjantina PEREMPUAN memang letih. Gila babeng nak menggelabah tak tentu pasal. Sudah lah upah transcribing tiada. Oh sabar Farah Adila. Pasti ada hikmah disebaliknya. But yes, itu hak kami sebagai RA. Mungkin aku akan usulkan pada next meeting. By the way, terima kasih my supervisor, Dr Bahaman sebab bagi aku banyak peluang. Belajar dan juga mengajar. Aku handle kelas, handle lab. Bagi aku mengajar ni seronok sebab aku kan suka bercerita,dan suka berkongsi. Walaupun itu subjek komputer (lap peluh), tapi aku usahakan juga. Pheww. Bukan sonang aih.

Aku sedar satu benda, bila kawan tak ramai, bila keadaan mendesak, kau akan buat sahaja dan redah apa jua yang kau rasa boleh. Sekarang aku dah tak ada masalah untuk makan dan melantak seorang diri. Walau hakikatnya aku SUNYI dan rasa LONE RANGER. Wahahaha. Aritu aku nak balik Batu Pahat tercinta, aku lapar pagi tu. Jadi sebelum gerak, aku pergi tasik untuk breakfast. Lapar gila2 masa tu. Aku order ROTI JALA dan ROTI TELUR. Akak yang hantar order,teragak-agak nak letak ke tak, takut salah meja. Aku cakap, 'ye ye kak, sini'. Akak tu tengok aku lalu blah. Gila badan keding makan sampai macam tu sekali.Memang mentakedarah! Gasak ah aku lapar. Sorang pun sorang ah. Aku duduk sebelah 2 orang pakcik yang sebaya2 bapak aku. Sembang tanah la apa la. Aku makan dengan berseleranya. Ah baru syok dan tenang nak drive sampai Batu Pahat tercinta. Muahaha.

Wah hebat jugak aku ni kan. Perempuan lain ada jugak yang hebat. Tapi aku tetap nak puji diri sendiri sebab tak ada orang nak puji pun. AHAHAHA.

Kira-kira balik tinggal lagi 4 bulan.May Allah ease everything. Kuatkan hati kami. Mudahkan jalan hidup kami Ya Allah. Kawan aku pesan, jika kita mudahkan urusan dengan Allah, maka Allah akan mudahkan juga urusan kita. Itu janji Dia. Terima kasih sebab ingatkan aku wahai teman.

Ok dah, aku nak sambung buat transcribing yang 2 jam 20 minit tu. Moga2 aku akan terus tabah dan kuat untuk tempuh segala yang di depan walaupun hakikatnya aku memang manusia cengeng. AGAGAGA.

MAY ALLAH EASE OUR JOURNEY, AMIN YA RABBAL ALAMIN.

Love,
Happiness. 

No comments: