Thursday, July 17, 2014

Catatan 1: Kerjaya Pertama



Beberapa hari sebelum Majlis Konvokesyen, saya telah ditawarkan bekerja dengan salah sebuah institusi perbankan di Kuala Lumpur. Pada ketika itu usia saya 22 tahun dan jawatan yang ditawarkan adalah Eksekutif Sokongan Kredit yang terletak di tengah-tengah kota Kuala Lumpur. Saya menerima jawatan itu dengan hati yang terbuka dan teruja kerana pada ketika itu masih ramai rakan-rakan saya yang belum lagi memperoleh jawatan tetap seperti itu. Namun, itu bukanlah sesuatu yang mudah bagi anak gadis yang masih dikira mentah yang berasal dari sebuah daerah ‘sub urb’ di negeri Johor. Tetapi saya kuatkan juga hati dan bertolak dari kampong halaman dan memandu sendirian dengan meminjam kereta ibu saya bersama beberapa helai baju kerja bersama barang-barang keperluan lain. Pada waktu itu juga, saya masih belum mempunyai rumah sewa dan telah memutuskan untuk menumpang sahaja di rumah sewa rakan yang berada di Serdang. Beberapa minggu juga saya hidup menumpang belas ikhsan rakan sebelum mendapat rumah sewa baharu.

Minggu-minggu awal memulakan kerjaya bukanlah mudah seperti yang diharapkan. Saya mengalami kesukaran untuk mengadaptasi cara hidup dan cara kerja yang jauh dari jiwa saya. Saya bencikan kesesakan kota. Apa yang wajib saya tempuh setiap hari bekerja adalah memandu dari Serdang ke Stesen LRT Sungai Besi, kemudian terus ke Stesen LRT masjid Jamek dengan transit aliran ringan itu. Itulah rutin saya setiap pagi hari bekerja. Setelah tiba di pejabat, saya bersarapan dan kemudian mendengar taklimat pagi sebelum memulakan tugas. Tugas di institusi perbankan berhadapan dengan komputer dan dokumen setiap hari sememangnya sukar bagi saya pada ketika itu. Saya tertanya-tanya apakah yang Allah sedang rancangkan untuk saya? Sampai bila saya harus melaui rutin kehidupan sebegini? Mendengar keluh kesah rakan kerja lain membuatkan saya berfikir dan terus berfikir, apakah saya mahu rutin hidup begini yang bukan mengena dengan jiwa saya ini sampai pencen? Semestinya saya kata TIDAK. Saya tidak mahu rutin harian saya sebegini rupa. Duit gaji berkepuk tetapi hati tidak gembira. Untuk apa?

Setelah lebih kurang sebulan saya bekerja, sepupu saya yang saya panggil Angah membantu saya mendapatkan rumah sewa di sekitar rumahnya di Bandar Tasik Selatan. Jasa Angah dan isterinya membantu saya mendapatkan rumah sewa amat saya hargai kerana saya tidak perlu lagi memandu dari Serdang untuk ke stesen LRT. Saya menyewa sebuah bilik kecil yang pada ketika itu harganya RM150 sebulan di sebuah pangsapuri di Bandar Tasik Selatan. Angah ini adalah sepupu saya dari sebelah ibu tetapi dia membesar di Negeri Sembilan. Kami kurang rapat oleh kerana jarak usia yang terlalu jauh dan jarang berjumpa juga menyebabkan kami kurang bersembang. Mujurlah isteri Angah itu peramah orangnya. Jadi kuranglah segan saya untuk bersembang bersama mereka. 


Sejak berpindah ke rumah baru, saya hanya perlu memandu ke Stesen LRT Bandar Tasik Selatan dan terus mengambil LRT ke Stesen Masjid Jamek. Begitulah rutin hidup saya sehingga Februari 2011 sebelum saya memutuskan untuk meletakkan jawatan. Mujur hasrat saya itu diterima oleh ayah dan ibu serta tidak mendapat bantahan majikan di tempat kerja. Saya memberi alasan yang saya mendapat kerja baru di daerah kelahiran saya. Keresahan dan kesukaran mengadaptasi kehidupan di kota yang selama ini saya tanggung telah hilang sebaik sahaja majikan saya meluluskan hasrat saya untuk meletakkan jawatan. Maka bermulalah kehidupan saya sebagai penganggur untuk kesekalian kali lagi.   

No comments: