Wednesday, July 23, 2014

Random talk #5 : VIVA Voce, Kahwin

Assalam..

Alhamdulillah setelah perit maung aku tempuh sepanjang buat Master ni, akhirnya aku telah melalui Viva Voce pada 10/2/2014. Pass with major correction. Major correction tu normal lah kalau ikot standard UPM. Kang kalau minor correction, takat salah grammar macam bombastik pulak kan. HAHA. Syukur sangat2 sebab dah pass viva. Tapi menghadap examiner yang adik aku namakan Mak Lampir amatlah menguji KESABARAN aku. Aku x akan lupa lah part kena bambu (basuh) selama sejam lebih dalam bilik beliau. Sampai SV aku pun naik heran apa pasal aku kena teruk gila vavis dengan examiner ni. Entah berapa kali aku leleh sebab x tahan tekanan kuat sangat. TERLALU KUAT sebab hati aku sakit dgn ke annoying an perangai beliau. No wonder orang2 jabatan x berapa gemar dengan beliau. Kawan aku jadi RA beliau juga berhenti kerja pasal x tahan. RA sebelum tu juga ramai yang quit pasal x tahan. Bila aku kena teruk macam ni, aku cakap kat diri aku, "Farah, nanti bila bila kau dah jadi pensyarah ke apa ke, kau jangan lah buat begini kat orang. Kau jadi lah pendidik yang hebat dgn hati yg ikhlas". Seriously. Kot nanti aku lupa diri, aku izinkan engkorang sembur aku dan berkata "Hoi Farah! Kau dah kenapa berlagak, annoying x tentu pasal hah? Kau x igt Tuhan ke hape?"


Setel correction, dapat sign, aku hantar terus ke GSO. Masa aku tengah serabut2 pasal correction, aku dah decide abis2 utk quit jadi RA projek DBS (Dasar Belia Selangor). Projek tu je dah tough lagi aku nak setelkan correction, mau biol aku nanti. Setel semua hal tesis, aku decide pulang ke rumah dalam erti kata lain, angkot barang semua dan back for good. Waktu tu lagi berapa minggu je aku nak kawin. Pheww mau x kelam kabut. Nasib la ibu sangat banyak tolong part goodies dan lain-lain.

Ok cerita pasal kawin pulak. HAHAH. Aku tempah catering awal pasal aku kawin waktu cuti sekolah dan orang memang banyak kawin waktu tu. Tambah lagi aku dapat harga 2013 walaupun aku kawin Mei, 2014. Harga brg makan makin naik wei. Baik korang kawin cepat. Heheh. Bab pelamin aku pakai Dedaun Bridal. Aku suka Dedaun sebab Kak Hawa ni jenis senang deal dan pelamin diorang semua vintage and rare style. back drop pelamin aku tu adalah chalk board. Tapi ramai jugak la yg mengutuk, pelamin hape kau ni? Eh sukati aku lah, aku yg nak kawin, aku yg bayar. Lagipun bapak aku cakap pelamin aku rare dan cun. See. bapak aku yg dah 58 tahun tu pun ada taste hokayy! Mulut makcik2 old style biasa lah kan nak mengutuk manjang. Pedulik! Macam aku kesah. Kohkohkoh.

Alhamdulilah majlis semua berjalan lancar. Macam mimpi aku dah jadi bini orang. Macam eh yeke aku dah kawin? Kroihhh.. Sekarang aku lah surirumah dan aku lah penganggur. Bosan gila okeh duduk rumah. Aku yg x reti duduk diam ni memang agak menderita jugak lah bila terperuk dalam rumah, buat kerja rumah sajo. Lepas raya lah aku redah je apa kerja pun. Kulim ni banyak kerja je kat Jobstreet tu tapi satu hapak pun x pernah panggil aku pegi interview. Aku ada apply ke UMK tapi x tau lah rezeki macam mana. Moga Allah mudahkan. Amin..

Perkhidmatan yang digunakan utk wedding aku:
1. Baju dari atas ke bawah aku tempah untuk both side - SMC Bridal Parit Raja, Batu Pahat (cantik tapi emmm) - tapi kain aku beli kat Jakel
2. Catering - Dizan Catering. Tiptop! - Peserai, Batu Pahat
3. Photog - MHP Production. Untuk macam aku yg x nak over budget, x nak album over ~recommended. - JB
4. Hantaran aku buat sendiri. Beli dulang kat Ayer Hitam. Kain satin dah ada. Lace, glue gun, bunga aku beli kat kedai jual barang kawin kat Jln Penggaram, BP.

Majlis simple yang aku nak seperti tak pakai baju grand2 sampai kena salin 2, 3 kali, tak ada kompang, tak ada tepung tawar, tercapai. Tapi kain baju aku yg peach tu x berapa puas hati pasal aku nak kain ala2 kembang2 gtew. Kohkoh. Side aku, pakai peach. Side husband aku, pakai purple.

Memandangkan aku dah lama x post gambar, so ni aku bagi tepek beberapa keping. Mihmihmih..

Tempat aku sepanjang 2 tahun lebih di IPSAS


Kaku. KAH KAH KAH

Antara member2 aku yg datang.  Ni member2 TIGS

Ni geng MEHNON. Thanks Azi datang awal sehari sebelum majlis! Sayang kau! Thanks Mehnon jadi 2nd photog!

Sekarang aku boleh pose lebih dari ni. HAHAH

Last data collection - Gelandangan di KL. Esoknya aku back for good. Bye2 UPM.

Ni aku tempah dengan kawan aku. Dia memang meniaga jual benda2 ni. 2 bantal ni RM50.

Alhamdulillah. 

Akhirnya. Benda yang buat emosi dan hormon aku kejap betul kejap tak betul. Oh kerja! Come to me. Uhuk!

No comments: