Monday, February 21, 2011

Dalam kotak fikiran

Dalam hati ini dalam minda ini macam2 angannya. Hendak jadi itulah hendak jadi inilah. Rimau ditinggal sudah. Hati tenang. Girang amat jiwa ini. Untuk waktu ini, berkhidmat dengan Apak sendiri adalah jalan terbaik. Angan-angan lain? Tetap ada.

  1. Sambung master. Kadang2 teruja tengok Cik Bedah yang tengah further study tuh. Hmm ye, manusia memang banyak tapi. Duit. Aku x nak beban mak bapak lagi. Yes ada geran, RM1500. Aku yakin, itu x cukup untuk survive kat sana. Apatah lagi kalau sudah mula buat fieldwork. Lepas buat master nak buat apa?? Sambung PhD? Lepas tu? Jadi lecturer yang mempunyai title DR? mak aihhh jauhnya perjalanan nak ke PhD dan bergelar DR kan?
  2. Jadi lecturer kat mana2 kolej. Contohnya, Kolej Risda. One of my coursemate dah selamat pun jadi lecturer kat kolej tu. Tiket untuk jadi lecturer kat kolej2 teknikal ni biasanya hanya memerlukan degree.
  3. KPLI. Cikgu. Ya, aku ada minat. Mak aku pun galakkan suruh apply. Untuk makluman, bukan senang nak dapat. Fuh!
  4. Bisnes. Cari tender apa sahaja. Cari idea. Usaha! Tiada kekangan masa. Bebas. Lagi best. Ohh ye, kena tahan keserabutan juga. Ahh mana ada benda senang kalau nak berjaya dan kaya.
  5. Cari kerja yang berkait dengan plantation. Agric. Memang bidang lah. Dulu pun belajar benda ni kan.

Lagi?? Belum ada. Setakat ini kot yang berlegar dalam kotak fikiran. Hurm..

2 comments:

epol said...

insyaallah jadikan angan2 satu kenyataan.. :)

**xde bnda yang senang dalam idop..semua mesti ade cabaran..aku dah merasa sekarang T_T

Farah Abdullah said...

epol: btol. stress gle ke weh bwt master? huhu.. ko gne scholar ke geran upm?